۲۴ فروردین، ۱۳۹۴

بیانیه لوزان و بازارهای مالی


ما شاهد دو رفتار متفاوت بعد از بیانیه لوزان در بازار سهام و بازار دلار و طلا بودیم . آیا هوشمندی این دو بازار نسبت به تغییرات منتظره در شرایط اقتصادی متفاوت است ؟

بیانیه 1+5 در لوزان صادر شد. این فقط یه بیانیه است این عبارت بارها از جانب آقای ظریف وزیر امور خارجه تکرار شد. این بیانیه دیدگاههای مشترک طرفین را برای دور بعدی مذاکرات در تیر ماه مشخص می کند اما بازتاب آن همچو یک توافق سیاسی جامع بود واکنش قیمت دلار و طلا در ساعات آغازین انتشار بیانیه یعنی ساعات پایانی روز شنبه در معاملات تلفنی بسیار مثبت بود و بازارهای نقدی سیر نزولی به خود گرفت. دلار از 3313 تومان تا 3168 تومان تنزل کرد و سکه نیز از قیمت نهصدو سی و شش هزار تومان تا نهصد هزار تومان به زیر کشیده شد اما این موضوع در معاملات نقدی ساعاتی بیش دوم نیاورد و روند نزولی معکوس گردید.
در اولین روز کاری بورس بعد از بیانیه یعنی شنبه 15 فروردین شاخص سهام بنحو چشمگیری( به میزان 2099 ) واحد افزایش یافت و معاملات آتی سکه طلا در بورس تا مرز صف فروش پیش رفت. بازار منفی معاملات سکه آتی در بورس یک روز بیشتر دوام نیاورد چرا که متاثر از رفتار بازار نقد تغییر جهت داد.
به نظر میرسد ما شاهد دو رفتار متفاوت مثبت به بیانیه لوزان در بازارهای نقد سکه و دلار و معاملات آتی سکه در برابر بازار اوراق بهادار هستیم. علت اصلی چیست؟

در بازارهای مالی جمله معروفی وجود دارد که می گوید بورس آینه اقتصادی یک کشور است. اما ظاهرا در شرایطی فعلی اقتصاد ایران این جمله صادق نمی باشد و ما شاهد هوشمندی بیشتری در بازار دلار و طلا هستیم.
تکلیف بازار طلا که مشخص است یک متغیر اصلی و اثرگذار این بازار قیمت جهانی اونس است و در بازارهای جهانی آنچنان هوشمندی مبتنی بر اطلاعات حاکم است و نیز آنچنان حجم عرضه و تقاضا گسترده است که قیمت هر اونس طلا را بدون هیچ تردیدی می توان آینه ای از وضعیت متغیرهای اصلی اثرگذار اقتصادی دانست متغیر اصلی دیگر در مورد محاسبه نرخ طلا در بازار ایران بهای دلار است. دلار خود مقوله گسترده ایست روشهای متفاوتی برای تعیین نرخ دلار وجود دارد مثل مقایسه قدرت خرید مردم در دو کشور مختلف و تعیین برابری نرخ ارز بین این دو کشور و قس علیهذا اما در ایران ما شاهدیم که به یکبار قیمت پول ملی کمتر از یک سوم ارزش آن در مقایسه با ارزهای شاخص در جهان تعیین می شود این عمل توسط مرجعی صورت می پذیرد که متولی حفظ ارزش پول ملی است اما ...

متن کامل بلاگ از محمدمهدی رفیعی را در آدرس زیر مطالعه کنید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر