۱۷ فروردین، ۱۳۹۴

داد و ستد اجتماعی (Social Trading) چیست؟


 داد و ستد اجتماعی شیوه‌ای نوین برای دسترسی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به بازارهای مالی است که با منطق "برتری خرد جمعی بر دانش فردی"  بنیان نهاده شده است تا "همگان از مادر زاده شوند زیرا همه چیز را همگان دانند"!
داد و ستد اجتماعی در نخستین سال‌های دهه جاری میلادی متولد شد تا با اتصال معامله‌گران سراسر عالم به یک شبکه، به آنها امکان دهد با به‌اشتراک‌‌‌‌‌گذاری دیدگاه‌ها و البته معاملات واقعی‌شان بصورت لحظه‌ای (real-time)، در کنار هم و با استفاده از مهارت‌های یکدیگر، معاملات هوشمندانه‌تری داشته باشند و صرفا بر تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال و امثال آن متکی نباشند. 
این خرد جمعی ‌می‌تواند معاملات شما را به سطحی برساند که هرگز تصوری از آن نداشتید. شما به عنوان یک معامله‌گر می‌توانید با استفاده از این اطلاعات اجتماعی، راسا تصمیم گرفته و به انجام معامله مبادرت نمایید یا پیروی از دیگران و کپی معاملات آنها را (حتی بصورت خودکار) انتخاب کنید. به قول حکیم فردوسی:
چنین داد پاسخ که دانش بس است      و لیکن پراکنده با هر کس است 

سرمایه‌گذاری اجتماعی: اگر چه ممکن است دانش افرادی که به‌صورت انفرادی معامله می‌کنند جامع و کامل باشد، حتی بدون لحاظ کیفیت تجربه، در هر حال یک نفر بیشتر نیستند (به فرموده خواجوی کرمانی: اهل خرد گرچه درین ره بسند....در همه چیزی نه به تنها رسند). 
در مقابل، سرمایه‌گذاری اجتماعی با ورود به رفتار و خرد جامعه، دانشی وسیع‌تر در اختیار شما قرار می‌دهد. در حقیقت، به جای تکیه بر مشاهدات و توصیه‌های انتزاعی حاصل شده از مراکز گوناگون اطلاعاتی، شما می‌توانید در شبکه‌های داد و ستد اجتماعی خرید و فروش واقعی دست‌اندرکاران بازار را مشاهده کنید. 


شبکه داد و ستد اجتماعی چیست؟ شبکه داد و ستد اجتماعی مانند یک چسب، تمامی معامله‌گران و علاقمندان بازار سرمایه را به هم وصل می‌کند؛ درست همانطور که فیس‌بوک و توییتر این‌کار را در مورد دوستان و اعضای یک خانواده انجام می‌دهند. در حالی که شبکه‌های تجاری اولیه بر پایه اشتراک‌گذاری اطلاعات بنا شده بودند، شبکه‌های جدید روی ابعاد "اجتماعی" و "معاملات خودکار" تمرکز بیشتری دارند. به عنوان مثال، این شبکه‌ها نه تنها به شما اجازه‌ی مشاهده، تجزیه و تحلیل، و اظهار نظر در مورد عملکرد معامله‌گران واقعی را می‌دهند، بلکه ...

متن کامل بلاگ از احمد آقاجان را در آدرس زیر مطالعه کنید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر